Person holder mobiltelefon opp i luften, som at han har problemer med å få mobilsignal.
Foto: Simen Prestaasen/DSB

Informasjon og kommunikasjon i kriser

I kriser er det viktig at du får informasjon fra myndighetene om hva som skjer og hva du bør gjøre. Forbered deg derfor på hvordan du skal få informasjon hvis strømnett, mobilnett eller internett slutter å fungere. 


Råd om informasjon i kriser

  • Ha en DAB-radio som fungerer selv om strømmen blir borte. Det finnes ulike varianter som går på batterier eller som lades med solceller eller sveiv.    
  • Ha en batteribank som lades opp jevnlig.   
  • Ha en liste på papir med viktige telefonnumre hvis du må låne en telefon  
  • Sjekk med din kommune om de har møteplasser, eller andre ordninger, hvor du kan få informasjon dersom strøm og telekommunikasjon er nede.  

Krisesituasjoner er uoversiktlige, og informasjonen du får påvirker valgene du tar. I en krise bør du søke informasjon fra myndighetenes kanaler og fra redaktørstyrte journalistiske medier som er underlagt Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten. NRK P1 er beredskapskanalen som skal sikre informasjon til publikum, også dersom andre nyhetsmedier og offentlige nettsteder ikke er tilgjengelige.   

Pass på at informasjonen du får – og deler videre – er til å stole på. Les mer om kildekritikk.

Praktiske råd hvis internett eller mobilnett ikke fungerer  

Hvis du har bil kan du både høre på radio og lade mobilen i bilen, så lenge den har strøm eller drivstoff.    

Sjekk om du kan aktivere tale over wifi på din telefon. Da kan du ringe selv om mobilnettet er nede – så lenge du har tilgang til internett. Noen apper på telefonen kan også kommunisere over internett selv om mobilnettet er nede.    

Sjekk om familie eller nabo har abonnement tilknyttet et annet mobilnett enn deg. Da kan dere hjelpe hverandre dersom kun ett av nettene er nede.  

Vi tror dette er interessant for deg